Oyun sektöründeki başarılarıyla tanınan, Crytek’in kurucusu Cevat Yerli, The TMRW Foundation (Gelecek Vakfı) girişimini ve metaverse konusunda ”Internet of Life” ismiyle sunduğu çözümler serisini Milliyet yazarı Filiz Dağ’a verdiği röportajda anlattı.
Bilim ve sanatın birleşiminden yola çıkan bir dijital Rönesans diyebileceğimiz ”metaverse” üzerinden yaptığı çalışmalarla adından söz ettiren Cevat Yerli, Milliyet gazetesinden Filiz Dağ’a, yeni girişimleriyle ilgili açıklamalarda bulundu. Dağ’ın sorularını cevaplandıran Cevat Yerli, uygulanabilirliği kadar güvenilirliğiyle de ön plana çıkan The TMRW Foundation girişiminin insana, yaşama ve doğaya saygılı; güvenilir ve uygulanabilir bir yapıyı hayata geçirdiğini vurguladı.
Hem vatandaşlar hem de devletler için güvenli, kapsayıcı ve etkileşime açık bir platform sunmaya odaklanan The Internet of Life (Hayatın İnterneti) üzerinden uygulanabilir bir yaklaşımı hayata geçirmeyi hedefleyen Cevat Yerli, röportajda ”Çocuklarımın gözünden dünyaya bakmaya başladım. Onlara daha iyi bir dünya bırakmak istediğim için de The TMRW Foundation fikri doğdu.” ifadelerini kullandı. Geleceğin teknolojisiyle ilgilenenler olarak nesnelerin interneti ile 10 yıl içinde 1 trilyon cihazın internete bağlanmasını beklediklerini söyleyen Yerli, ”daha adil, daha dengeli ve daha eşitlikçi bir dünya” yaratmak için bütünsel bir yaklaşım aradıklarını belirtti. Bu fikirden yola çıkarak da ”Internet of Life”ı hayata geçirdiklerini ifade etti.
Yerli, ”Internet of Life”ın var olan birçok soruna bütüncül bir cevap olduğunu ifade ederken, sistemsel çözümlerle yaşamın internetinin vizyonunu ve teknolojisini iş birliğine soktuklarını bildirdi. Kurucusu olduğu Crytek’te, ilk gerçek zamanlı 3 boyutlu motorunu yapan ve bugünün 3 boyutlu motorunu yaratan ekibin içerisinde yer alan Cevat Yerli, Oyun endüstrisini sonsuza dek değiştirdiklerini söyledi. Günümüz teknolojisinde her şeyin gerçek zamanlı olduğunu söylerken ”İnsanın, ağacı hareket ettirmesinin sonuçlarını bilgisayardan hesaplamasını bekleriz. Her bir öğenin ışık ve gölgelerinin hesaplanması gerekir.” ifadelerini kullandı.
”Internet of Life” Geleceği Önemsiyor
Filiz Dağ’ın oyunların insana neler kattığını sorduğu soruyu Yerli, oyun tasarım süreçlerinin insan ve yaratıcı zeka olarak kapasitelerini arttırdığı şeklinde cevaplandırdı. Ayrıca oyunlarını oynayanların da zekileştiğini ve farkındalıklarının arttığını, taktiksel seviyelerinin yükseldiğini belirtti. İnsanların, ülkelerin ve çocukların daha iyi bir gezegen inşa etmek için nasıl güçlendirildiği ve sonra da bundan kâr elde edildiği bir fikrin, ”Internet of Life” fikri olarak ortaya çıktığını ifade etti. Kendilerinden önceki oyunların, gezegenleri ve insanları düşünmeden, yalnızca para odaklı ortaya konduğunu söyleyen Yerli, dünya için daha iyi bir ekosistem yaratmak adına ”Internet of Life” fikrinin doğduğunu, bu fikrin de evreni önemseyerek kâr elde etme esasına dayalı bir gücü elinde barındırdığını sözlerine ekledi. Ekibine de ”İnsan üzerinden para kazanma hakkında hiçbir şey düşünmenize izin vermiyorum, sadece insanları yetkilendirin. İnsanların yaşamı pahasına para kazanamazsınız.” şeklinde tavsiyelerde bulunduğunu belirtti. NFT ve Blockchain gelişmelerinde teknolojisinin gelişimi açısından sorun olmadığını söyleyen Yerli, bunlarda herhangi bir fayda yaratmaksızın ortaya çıkan bir yapıdan söz edilebileceğini ifade etti.
Filiz Dağ’ın ”Internet of Life” tabirini kullanma nedenlerini sorması hakkında Cevat Yerli, bu ifadeyi kullanmalarının nedenini hayata ve bu yaşamdaki canlılığa, insana daha iyi nasıl katkıda bulunacaklarıyla ilgili olmasıyla açıkladı. Yerli, hayatın her zaman bir mekânda en az 2 kişide gerçekleştiğini, bilgi ve insanların internetinden sonra yaşamla internet üzerinden bu gibi deneyimlerin nasıl yeniden yaratılabildiği ve hayatın internetinin nasıl yapılabileceğine dair çözümler sunduklarını anlattı.
Yerli, metaverse’in fantastik dünya deneyimlerinin bir ego ve avatarla paylaşıldığı yer olduğu için bir paralelleştirme olarak düşünülebildiğini söyledi. Dünya Hükümeti Zirvesi’nde birçok insanın, kendisine ”Internet of Life” tanımının Metaverse’den çok daha iyi olduğunu belirten Cevat Yerli, kurdukları sistemi ”Internet of Life bir metaverse olabilir, ancak metaverse Internet of Life olamaz. Örneğin bir metaverse gerçek kişilere sahip değildir, size yüz yüze gerçek bir insan etkileşimi sağlayamaz. Metaverse’i daha çok kaçış gibi düşünüyorum, metaverse’de bu dünyadan kaçmak konsepti varken, Internet of Life’ın bu dünyaya erişimi, hayata, şimdiki zamana erişimi var.” diye anlattı.
Metaverse ile deneyimler ve kişisel bağlantılar yaratılabileceğini savunan Yerli, Milliyet’ten Filiz Dağ’a verdiği röportajda, ”Metaverse çizgi film gibidir ve avatarlar bir kaçış karakteri ve biçimindedir. Bu yüzden, 3 milyar insan çok yakında gerçek kimliğiyle tek tıkla Internet of Life’da olacak.” şeklinde konuştu.
”Internet of Life”ın Reklam ve Tanıtımları Başlıyor
Röportaj sırasında ”Internet of Life” için ilk reklam ve tanıtım çalışmalarının çok yakında başlayacağının müjdesini veren Cevat Yerli, öncelikle ”Kurucular” açılışını işe girişeceklerinden bahsetti. ”Abonelerimiz sınırlı sayıda kurucu olabilecek. Daha sonra tahsil edilebilecek ekstra bir kurucu odası olacak. Sonunda ‘Kurucular’a kaydolan her kimse, sonsuza kadar kurucu olarak kalacak; yani ömür boyu garantili olarak hakları korunacak.” diyen Yerli, Eylül ayında tam ticari kampanyalarını başlatacaklarını belirtti. Niyetlerinin geleceği tasarlamaları ve devlet hizmetlerini GovTech çatısı altında yeni bir şekilde sunmaları için hükümetleri eğitmek ve onlarla iş birliği yapmak olduğunu söyleyen Yerli, sistemlerinin mevcut sistemleri web ve servislere, telefon uygulamalarına entegre etmek üzerine geliştirildiğini ifade etti.
Yeniden gündeme gelen AR ve VR’nin yaşama etkisini soran Filiz Dağ’a, ”İnternetin Yaşamı” deneyimlerinin her türden olacağını söyleyen Yerli, ”Ticareti, eğitimi, sağlığı, devleti, oyunu, eğlenceyi, alışverişi kapsayacak. 20 trilyon dolarlık bir fırsattan bahsediyorum. Bu yeni oluşum oyunlar yanında oyundan fazlasının sunulacağı bir alan yaratıyor.” diyerek, günümüz dünyasının 2 boyutlu ve yalnız olduğunu belirtti. Ayrıca ”Önce birlikte 3 boyutlu olarak yaratmamız gerekiyor, ardından AR ve VR geliyor, ondan 10 yıl sonra bunlar. Henüz 2B’den 3B’ye geçemedik, dünya ve tüm ekonomi 2 boyutlu olarak şekilleniyor. Yani AR ve VR, önce web’in 3B’ye dönmesini beklememiz gerekiyor.” ifadeleriyle geleceğin teknoloji sürecini anlattı.