EÜ iş birliğinde düzenlenen “6. Kültürel Bilişim, İletişim ve Medya Çalışmalar Konferansı” başladı
Ege Üniversitesi (EÜ) İletişim Fakültesi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi (ADÜ) İletişim Fakültesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi (DEÜ) Eğitim Bilimleri Enstitüsü iş birliğinde düzenlenen “6. Kültürel Bilişim, İletişim ve Medya Çalışmalar Konferansı”nın açılışı gerçekleştirildi. Çevrimiçi olarak yapılan açılış oturumuna konuşmacı olarak Kayseri Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Kurtuluş Karamustafa, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Cengiz Anık ve Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Aysel Çetinkaya katıldı. Oturumun moderatörlüğünü ise ADÜ İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Hatice Hale Bozkurt yaptı.
Etkinliğin açılış konuşmasını gerçekleştiren Kayseri Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Kurtuluş Karamustafa, “Bilgi ve iletişim çağındayız, ayrıca mobilitenin de iyice arttığı bir çağı yaşıyoruz. Teknolojinin hızla yayıldığı bu dönemde kültürel yapılarda bir takım değişiklikler söz konusu oluyor. Bizler, yaşamın hızlandığı, kültürel etkileşimin hızla değiştiği bu çağda bilgi teknolojilerini ne şekilde kullandığımızın farkında olmalıyız. Sosyal medya üzerindeki beğenilme kaygısı, insanlar için önemli hale gelmiş durumda. İnsanın doğasında var olan sosyal ortamda beğenilmenin yarattığı haz duygusu arayışı, sosyal medya ortamlarında da farklı dönüşümlere sebep oluyor. Gençlerimizin bilgi teknolojilerini en verimli şekilde kullanıp küresel bazda kültürlerle etkileşim halinde olarak, dijital bağımlılıktan uzak durmak kaydıyla çalışmalar yürütmesi önem arz ediyor” diye konuştu.
“Enformasyon savaşlarının zirvesini günümüzde yaşıyoruz”
“İletişimin Dijital Çehresi” konulu bir sunum gerçekleştiren Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Cengiz Anık, “Dünya yaklaşık 450 yıldır enformasyon savaşlarına sahne oluyor. İnsanlık tarihinin ilk günlerinden bu yana ekonomik gerekçelerle savaşlar çıkmıştır. Benim görüşüme göre ekonomik savaşlardan önce enformasyon savaşları başlamıştır. Bunun sebebi de insanların algılarını organize etme isteği. Günümüzde de bir hibrit enformasyon savaşı mevcut. Bu savaş, topa, tüfeğe gerek olmayan bir savaş. İnsanların zihinlerini manipüle ederek yapılan bir savaş. Ülkelerin kendi varlıklarını koruyabilmeleri için silahtan, askerden önce enformasyona yatırım yapmaları gerekiyor. Devletlerin polisi, askeri varsa bir enformasyon birimi de olmalıdır. Devletler, enformasyon meselesini tıpkı sosyal güvenlik meselesi gibi ciddiye almalı. Çünkü 500 yıllık enformasyon savaşlarının en zirve halini günümüzde yaşamaya başladık” dedi.
“Gazeteciliğe olan ihtiyaç hiç bitmeyecek”
“Türkiye’deki Gazetecilik Eğitiminin Mevcut Durumu” başlıklı araştırmasından örnekler sunan Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Aysel Çetinkaya, “Gazetecilik, dijitalleşme ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak bir dönüşüm sürecinin içinde yer alıyor. Türkiye’de 70 yılı aşkın süredir verilen gazetecilik eğitimi, medya alanında yaşanan dijital dönüşüm sürecinden etkilendi. Müfredatların, çağın gereksinimlerine göre yeniden düzenlenmesi ihtiyacı ortaya çıktı. Bugün, ülkemizde, 39 üniversitede gazetecilik lisans eğitimi veriliyor. Yaptığımız araştırmada ülkemizde gazetecilik alan derslerindeki çeşitliliğe karşın bu çeşitliliğin tüm üniversitelerde aynı düzeyde olmadığını saptadık. Ayrıca teorik ders sayısının uygulamalı derslerden fazla olması da gazetecilik eğitimi alan öğrencilerin yeteri kadar uygulama yapamadığına işaret ediyor. Gazetecilik, mecra değiştirse de gazeteciliğe olan ihtiyaç hiç bitmeyecek. Bu nedenle gazetecilik eğitimine de ihtiyaç devam edecek. Ancak, bu eğitimin gelişen yeni koşullara uyum sağlaması gerekiyor. Dijital dönüşüme ayak uydurabilen, içerik üretebilen, gazetecilik etik değerlerine sahip mezunlar yetiştirilmesi, mesleğin sürdürebilirliği açısından önem arz ediyor” diye konuştu.
Konferans kapsamında çeşitli üniversitelerden akademisyenler ve alanında uzman kişiler tarafından iletişim, gazetecilik, reklamcılık ve halkla ilişkiler, radyo, sinema, film incelemeleri, geleneksel medya ve yeni medya, sosyal medya uygulamaları, metaverse kavramı ile uzaktan eğitim gibi alanlarda sunumlar gerçekleştirildi.