Finans devlerine göre yakın bir zaman içerisinde trilyon dolarlık bir ekonomik değer yaratması beklenen Metaverse ekosisteminde şimdiden yerini almak isteyen marka ve kurumsal şirketlerin bu alandaki yatırım rekabeti had safhaya ulaşmış durumda. Metaverse’te arsa satışlarının 2022 yılında 2 katına çıkması beklenirken, perakende devleri açtıkları mağazalarla avatarlara doğrudan satışa hız veriyor. Yeni bir avatar modası ve avatar ekonomisi ile karşı karşıya olduğumuzun altını çizen Metaverse girişimi Atlas Space’in kurucu ve CEO’su Ahmet Burçin Gürbüz’e göre Metaverse’ün yarattığı yeni ekonomik düzende kripto paralar ve NFT’ler kilit rolleri üstlenecekler.
Çok kısa bir zaman diliminde popüler bir teknoloji teriminden hayatımızdaki dijital gerçeklerden biri haline gelen Metaverse aynı zamanda markaların ve şirketlerin en önemli yatırım araçlarından biri olma yolunda hızla ilerliyor.
ABD’li bankacılık devi JP Morgan, Metaverse teknolojilerinin finans dünyası için 1 trilyon dolar gelir fırsatı yaratacağını öngörürken, ABD’li yatırım bankası Morgan Stanley ise Metaverse pazarının sadece Çin’de 8 trilyon dolara ulaşacağını tahmin ediyor. Goldman Sachs konu ile ilgili yaptığı paylaşımlarda daha fazla dijital deneyimin Metaverse evrenine kayması ile pazarın 8 trilyon dolara ulaşabileceğini ifade ediyor.
Canlı konserlerden çevrimiçi oyunlara yüzlerce farklı dijital deneyimi içeren sanal dünyalarımız zaten vardı, ancak Metaverse gerçek insanların avatarlarının yaşadığı, sosyalleştiği, bunun da ötesinde alışveriş yaptığı yeni bir paralel evren olarak yeni nesil ekonominin merkezine yerleşebilir. Metaverse kavramı, VR (Virtual Reality) yani sanal gerçeklik, AR (Augmented Reality) yani artırılmış gerçeklik, NFT, kripto paralar ve blockchain gibi dijital dünyaları tek bir yerde toplayan, kapsayan ve birleştiren merkeziyetsiz online bir evren olarak karşımıza çıktı. Tüm bu dijital ögelerin bir araya gelmesi sürecinde yaratacakları ekonomik değerin toplamı aslında bir anlamda Metaverse’ün geleceği ile ilgili büyük resim konusunda bize ip uçları veriyor.
Metaverse ile üç boyutlu evrenler bizi bekliyor
Bununla birlikte Metaverse ile gelecek yeni dünya düzeni için geri sayım sürerken, bu geçiş sürecine ayak uydurabilmek hem ekonomik hem de iş yapma kültürü açısından büyük önem arz ediyor. Metaverse girişimi Atlas Space’in kurucusu ve CEO’su Ahmet Burçin Gürbüz, bu konuda şunları söyledi: ”Günümüzde hem donanım hem de hız itibarıyla ”engellenemez” ve ”merkezi olmayan bir ağ” tasarlayabilir hale geldik. Blokchain ve kategorisi ParaChain ile dünyamız bir anda bize ait olan ve istediğimiz insanlara gösterebileceğimiz bir veri demetine dönüştü. Kısacası artık elinizdeki renkli çiçekleri görmeniz için size vereceğimiz iyi bir gözlüğe ve bu gözlüğe tanımlı anahtara ihtiyacımız olduğu hale evrildi. Buradaki gözlük örneğine, CES 2022’de tanıtılan ve FDA onayı bekleme aşamasında olan, kullanıcıları gerçek dünyadan artırılmış gerçeklik dünyasına taşımayı hedefleyen kontakt lensler de eklenebilir. Bu evrimleşme ve zengin internet içeriğinin boyut atlamasıyla Metaverse, zengin ve kuralsız diğer dünyaları tasarlamamıza olanak sağlar hale geldi. Metaverse ile üç boyutlu evrenler bizi bekliyor. Flash animasyonlarla ne kadar mutlu olduğunuzu ve yüzünüzü güldürdüğünü hatırlayın. Şimdi ise ”sanal gerçeklik gözlüğünüzü takın ve sizi kısa bir uçuşa götürelim mottosu” ile yeni evrenler tasarlıyoruz. Her değişimin bir geçiş evresi olacak. İşte tam olarak şu an o evredeyiz. Kemerlerinizi takın ve geçişe ayak uydurun.”
Metaverse’de arsa satışlarının bu yıl 2 katına çıkması bekleniyor
Mark Zuckerberg’in Facebook’un ismini Meta olarak değiştirdiğini açıklamasıyla fitilin ateşlendiği Metaverse dünyasında öncülerden olma rekabetine giren markaların geçtiğimiz yıl ekonomik anlamda attığı adımların başında Metaverse evreninde arsa satın alma ve ofis açma öne çıktı. 2021 sonunda çeşitli Metaverse platformlarında yapılan gayrimenkul satışları 500 milyon doların üstüne çıktı. Bu rakamın bu yıl iki katına çıkacağı öngörülüyor. Sandbox, Decentraland, Cryptovoxels, OVR ve Somnuim isimli platformların öne çıktığı meta evreninde sadece Ocak 2022 satışları 85 milyon doları aşmış durumda. Morgan Stanley’e göre Metaverse evrenlerinde satılan arazilerin parsel fiyatının 2021 içinde sadece 6 ayda 2 katına çıkmış durumda. Şirketlerin yanı sıra, kripto meraklıları ve dünya markalarının da Metaverse dünyasına ilgisi büyük. Kasım 2021’de Tokens.com şirketi Decentraland’da 2,4 milyon dolar değerinde sanal arazi satın aldı. Ünlü rapçi Snoop Dogg Sandbox’da 122 parsel dijital arazi alımı yaptı. Aynı şekilde Nike, Adidas, Samsung gibi dünya markalarının da Metaverse dünyasında şimdiden yerini almak için arsa aldıkları biliniyor.
NFT’ler ve kripto paralar metaverse ekonomisinin merkezinde olacak
Ofislerin Metavserse evrenine taşınması ile iş dünyası yeni bir ekonomik düzene merhaba diyecek. Bu yeni dünyada avatarları ile var olacak çalışanlar dünyanın herhangi bir yerindeki bir toplantıya vize, uçak derdi olmadan ve yüksek ödemeler yapmadan gidebilecekler. Farklı avatarlar ile evlerinin salonunda oturdukları yerde toplantılar yapabilecekler. Ödeme kurumlarından bankalara finans dünyasının tüm oyuncuları iş dünyasının Metaverse odaklı bu yeni düzenine adapte olmak durumunda kalacak. Edinilen dijital varlıkların blockchain sistemiyle kaydedildiği Metaverse dünyasında varlık alım satımları dijital paralar yoluyla gerçekleşirken, NFT’ler sayesinde sahiplik ve telif hakkı sorunları ortadan kalkmış oluyor. Tüm bu süreç Metaverse’ün yarattığı yeni ekonomik düzende kripto paraların ve NFT’lerin kilit rolleri üstleneceğinin habercisi. NFT pazar büyüklüğü 2021’de 41 milyar dolardı. Son dönemlerde bir düşüş trendi içerisinde olsa da, uzmanlara göre Metaverse ekonomisi gelişip büyüdükçe, NFT ürünlerine olan talep hızla artacak.
Gelişen avatar modası ve avatar ekonomisi ile karşı karşıyayız
İş dünyası odaklı bazı harcama kalemleri Metaverse dünyasında ortadan kalksa da kullanıcılar için bu dünya kendini özgü yeni satın alma deneyimlerini getiriyor. Meta evreninde en önemli rolü avatarlar üstleniyor. Yakın zamanda profil resimleri kadar yaygın olacak avatarlar, Metaverse dünyasında etkileşimlerinizi mümkün olan her şeyden çok daha zengin hale getiriyor. Dünyaca ünlü markaların ürünleri doğrudan avatarlara satmaya başlamak için yatırımlarına uzun zamandır devam ediyor. D2A veya Doğrudan Avatarlara Ticaret, perakende sektöründe yeni bir model olarak hayatımızda yaygınlaşmaya hazırlanıyor.
Ahmet Burçin Gürbüz, ”Metaverse ile avatarlar, temsiliyet ve sahip olma ilişkisinin tanımı evriliyor. Metaverse avatarları öncelikle çok daha esnek, bireysel ve kişiselleştirilebilir nitelikte. Kişiler avatarının kendisine birebir benzemesini veya sıra dışı niteliklere sahip olmasını isteyebilir. Kişiselleştirmenin yanı sıra asıl anahtar nokta ise NFT mekanizması ile hızla değerlenen, koleksiyon ve aksesuarlar, yani gelişen avatar modası ve avatar ekonomisi ile karşı karşıya olmamız” dedi.
Bu nedenle kullanıcılar sanal dünyada varlıklarını ifade etmek ve bulmak için estetikten yararlanmak zorundadırlar. Sanal kimlik oluşturmak için kıyafet ve aksesuar kullanmak oyunsevelerin yabancı olduğu bir durum değil. Bununla birlikte meta evreninde avatarlar çok önemli bir rol üstleniyorlar. Bu da bazı kullanıcıların avatarlarını lüks ürünlerle donatmak için büyük paralar ödeyebileceği anlamına geliyor.
Aylar önce Facebook’un ismini Meta olarak değiştireceğini açıklayan Mark Zuckerberg’in bu konuda şöyle bir değerlendirmesi var. Zuckerberg, ”Avatarlar yakın zamanda profil resimleri kadar yaygın olacak. Statik bir görüntü yerine, etkileşimlerinizi mümkün olan her şeyden çok daha zengin hale getirecek olan sizin ifadelerinizin, hareketlerinizin üç boyutlu temsilleri olacaklar. Muhtemelen iş için gerçekçi bir avatarınız, sosyalleşmek için stilize edilmiş bir avatarınız ve oyun için bir fantezi avatarınız olacak. Bununla birlikte farklı içerik oluşturucular ve farklı uygulamalar ve deneyimler tarafından tasarlanan alternatif durumlar için sanal giysilerden oluşan bir gardırobunuz olacak” diyor.
D2A veya Direct-to-Avatar, moda ekonomisinde yeni bir dijital kanal ve fırsattır. Markaların, şirketlerin ve kullanıcıların ürünleri doğrudan avatarlara satmalarına ve perakende satış yapmalarına olanak tanır. Neden? Niye? Çünkü Metaverse’te giyilenler, gerçek hayatta giyilenler kadar önemli hale geliyor.