Yenilikçi kurumlara girişimcilik yetkinliği kazandırmak amacıyla çeşitli kurum içi girişimcilik süreçleri tasarlayan ve inovasyon yetkinlik transferi çalışmaları yürüten GOOINN, metaverse dünyasının sunacağı yeni nesil iş modelini anlattı.
Herkesin bildiği üzere son yılların en popüler konusu ”metaverse”. Bu sanal ortamda nelerin olacağı, hangi alanların ön plana çıkacağı, ne gibi iletişim kanalları ile etkileşime geçileceği, kişilerin ve kurumların bu ortamda kendilerini nasıl ifade edeceği de merak konusu. Bunun yanı sıra hangi tip iş modellerinin ve mesleklerin ortaya çıkacağı da takip edilmesi gereken önemli noktalar arasında. Kendimizi istediğimiz gibi ifade edebileceğimiz, merak uyandıran metaverse dünyasının sunacağı fırsatlara baktığımızda ”Direct to Avatar (D2A)” adlı yeni bir iş modeli ile karşılaşıyoruz.
D2A aslında ”Direct to Customer (D2C)” olarak bilinen iş modelinin metaverse dünyasındaki karşılığı olarak görebiliriz. Fiziksel yaşamda doğrudan tüketiciye sunulan ürünler sanal dünyada doğrudan avatarlara veya kullanıcıların dijital kimliklerine sunulmasıdır. İşte bu gelişmekte olan D2A modeli markalar tarafından önemsenmeye başlamıştır.
Hepimiz değişiyor ve gelişiyoruz. Bu değişim ve gelişim özellikle Web 3.0’ın da etkisiyle yeni bir dijital çağ başlatıyor. İçerisinde gün geçtikçe daha fazla yer alacağımız dijital çağda avatarlar sanal ortamda yer alarak kişilerin fiziksel dünyadaki yaşamlarının uzantısı olarak görev alacaklar. Böylece her kişi kendisini belirtilen ortamda istediği gibi ifade edebilir; ister mümkün olandan daha abartılı bir şekilde kendisini gösterebilir, ister ise kendisinin bambaşka bir versiyonlarını avatarları aracılığıyla tanıtmayı tercih edebilir.
Belirtilen bu durum şirketlere tüketicilerinin kullandıkları platformlara göre benzersiz tüketici deneyimleri sunmalarını sağlayarak avatarları hedeflemek için mükemmel bir fırsat sunuyor. Tüketiciler ile daha derin bağlantılar kurmasına da olanak tanıyor. Bu noktada doğrudan avatarlara yönelik stratejiler geliştirilmesi, aracı tarafları kullanmak yerine tüketicilere doğrudan daha hızlı ulaşılmasına imkan tanıyor.
Bugün D2A iş modeli ile ürünlerin sunulması yeni bir pazar ortaya çıkarıyor ve bu pazar sanal dünyada sadece amatör veya profesyonel oyunculara özel değil, aynı zamanda daha farklı kitleleri de hedefliyor ve bunlardan birisi de Z kuşağı.
Z kuşağı dijital avatarlarını kendilerinin sanal ortamda temsilcileri olarak görüyor, sanal dünyalarda daha fazla zaman geçiriyor ve bu ortamlarda kendilerini daha benzersiz bir şekilde tanıtmak istiyor. Güzellik, perakende ve yaşam tarzı alanlarında markaların platformlar ile iş birliği yapmalarını talep ediyor. Bu nedenle markaların bu kuşağı da göz ardı etmemesi gerekiyor.
D2A iş modeli ile ortaya çıkan yeni ekonomi dijital yaşamlarımızın artık eskisi gibi olmayacağının bir göstergesi. Bahsedilen bu yeni nesil ekonomiye ivme kazandıran beş ana noktayı ele alacak olursak:
Moda markaları şimdiden D2A modeli için dijital koleksiyonlar yayınlamaya başladı. Başlıca örnekleri ise şu şekilde: