Japonya'da öğretmenlerin ruh sağlığı alarm veriyor. Uzun çalışma saatleri, öğrenciler ve iş arkadaşlarıyla yaşanan sorunlar öğretmenleri tüketiyor. Ruhsal sorunlar nedeniyle izinler ve istifalar artışta.
Japonya, geleneksel iş kültürüyle tanınan bir ülke; burada uzun çalışma saatleri, işverenlere olan sıkı bağlılık ve işyerindeki disiplin ön planda tutuluyor. Ancak, bu kültürün getirdiği yük, özellikle eğitim sektöründe çalışan öğretmenleri ciddi şekilde etkiliyor. Japonya'daki öğretmenlerin ruh sağlığı, son yıllarda artan bir şekilde endişe verici bir konu haline geldi. Uzun çalışma saatlerinin ve işyerindeki stresin, öğretmenler üzerinde ciddi bir psikolojik yük oluşturduğu, ülkedeki son araştırmalarla bir kez daha gözler önüne serildi.
Kyodo News tarafından yayımlanan habere göre, Japonya'da öğretmenlerin ruh sağlığı sorunları nedeniyle izne ayrılma oranları son yıllarda önemli ölçüde arttı. 2020 ile 2023 yılları arasındaki dönemde, öğretmenlerin yaklaşık 5 bininin yıllık olarak ruhsal problemler nedeniyle izin aldığı bildirildi. Ancak, bu sayı 2023-2024 döneminde kayda değer bir artış gösterdi. Eğitim, Kültür, Spor, Bilim ve Teknoloji Bakanlığı'nın yaptığı araştırmaya göre, söz konusu dönemde 7 bin 119 öğretmen ruhsal bozukluklar nedeniyle izin aldı. Bu, bir önceki yıl ile kıyaslandığında 580 kişilik bir artışı gösteriyor.
Japonya'da öğretmenlerin izne ayrılmasının arkasındaki sebepler oldukça çeşitlilik gösteriyor. Araştırmada, öğretmenlerin yüzde 26,5’i ruhsal sorunlarının "öğrencilerle" yaşadıkları problemlerden kaynaklandığını belirtirken, yüzde 23,6’sı ise "iş arkadaşlarıyla" yaşadıkları anlaşmazlıkların bu sorunları artırdığına dikkat çekti. Ayrıca, yüzde 13,2’si "idari işler" ve yüzde 0,08’i ise "uzun çalışma saatleri" nedeniyle tükenmişlik yaşadıklarını ifade etti. Öğretmenlerin çoğunluğu, iş yükünün ve toplumsal baskıların ruh sağlıklarını ciddi şekilde tehdit ettiğini vurguladı.
Bu durumun, Japonya'daki eğitim sisteminin temel yapı taşlarından biri olan öğretmenliğe olan saygıyı ve mesleğin önemini gölgelemesi, toplumsal bir soruna dönüştü. Öğretmenler, sistemin baskıları altında hem fiziksel hem de ruhsal açıdan tükenmiş hissediyorlar.
Öğretmenlerin işlerinden ayrılma oranları da son yıllarda artış gösterdi. Japonya Eğitim Bakanlığı'nın verilerine göre, 2023 yılı itibarıyla Japonya'dan 788 öğretmen istifa etti. Bunlardan 260'ının istifa gerekçesi olarak "ruhsal sorunlar" öne çıktı. Bu, öğretmenlerin yalnızca sınıflarda değil, aynı zamanda işyerindeki sosyal ilişkiler ve yönetimle ilgili yaşadıkları zorlukların da büyük bir soruna dönüştüğünü gösteriyor.
Japonya'da istifa etmek, toplumda genellikle sosyal olarak yargılanan ve zor bir karar olarak görülüyor. Bu yüzden, birçok öğretmen ruhsal problemleriyle başa çıkmak yerine, işini sürdürmeye çalışıyor. Ancak bu durum, onları daha da tükenmişliğe ve psikolojik olarak daha fazla zorlanmaya itiyor.
Japonya Eğitim Bakanlığı, öğretmenlerin ruh sağlığını desteklemek amacıyla yeni önlemler almayı taahhüt etti. Eğitim Bakanı, "Öğretmenlerimizin ruhsal sağlığı, ülkemizin geleceği için kritik öneme sahiptir" diyerek, öğretmenlerin daha sağlıklı bir çalışma ortamına kavuşabilmesi için çalışma koşullarının iyileştirileceğini açıkladı. Ayrıca, öğretmen sayısının artırılması ve iş yükünün azaltılması planlanıyor. Bakanlık, bu sayede öğretmenlerin üzerindeki baskının hafifletileceğini ve böylece ruhsal sağlıklarını koruyabileceklerini umuyor.